onsdag 8 oktober 2014

Lässtrategier

Varför ska man lära sig att läsa på olika sätt?

Kolla på den här videon för att repetera de olika lässtrategierna vi har jobbat med i olika ämnen. Vi har använt oss av lässtrategierna i svenskan och SVA samt i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i biologin och historian än så länge,



KUNSKAPSKRAV:

LÄSSTRATEGIER FÖR OLIKA TEXTER

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. 

GÖRA SAMMANFATTNINGAR OCH KOMMENTERA DET VIKTIGA I EN TEXT
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med god koppling till tidsaspekter och orsakssamband visar eleven mycket god läsförståelse.




LÄSFÖRSTÅELSEPROCESSER FRÅN NATIONELLA PROVET

Process 1
Att hitta efterfrågad information handlar om att hitta och återge information som är tydligt uttryckt i texten.

Process 2
Att dra enkla slutsatser innebär att du hämtar information på ett eller flera ställen i texten och omformulerar ett svar.

Process 3
Att sammanföra och tolka information och idéer samt reflektera, innebär att du förstår och lyfter fram dolda budskap eller underliggande meningar. Svaret kan inte vara rätt eller fel, däremot måste tolkningen vara rimlig i förhållande till texten.

Process 4
Att granska och värdera innehåll, språk och textuella drag innebär att du som läsare ställer dig utanför texten. Tillexempel hur man ser vilket typ av text det är, om det är en artikel. Att ställa sig utanför texten kan du också göra genom att jämföra informationen från texten med din omvärdskunskap/dina erfarenheter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar