Varför ska man lära sig att läsa på olika sätt?
Kolla på den här videon för att repetera de olika lässtrategierna vi har jobbat med i olika ämnen. Vi har använt oss av lässtrategierna i svenskan och SVA samt i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i biologin och historian än så länge,
KUNSKAPSKRAV:
LÄSSTRATEGIER FÖR OLIKA TEXTER
Eleven kan läsa skönlitteratur och
sakprosatexter med mycket gott flyt genom
att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt,
välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
GÖRA SAMMANFATTNINGAR OCH KOMMENTERA DET VIKTIGA I EN TEXT
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar
av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med god koppling
till tidsaspekter och orsakssamband visar eleven mycket god läsförståelse.
LÄSFÖRSTÅELSEPROCESSER
FRÅN NATIONELLA PROVET
Process 1
Att hitta
efterfrågad information handlar om att hitta och återge information som är
tydligt uttryckt i texten.
Process 2
Att dra
enkla slutsatser innebär att du hämtar information på ett eller flera
ställen i texten och omformulerar ett svar.
Process 3
Att sammanföra
och tolka information och idéer samt reflektera, innebär att du förstår och
lyfter fram dolda budskap eller underliggande meningar. Svaret kan inte vara
rätt eller fel, däremot måste tolkningen vara rimlig i förhållande till texten.
Process 4
Att granska
och värdera innehåll, språk och textuella drag innebär att du som läsare
ställer dig utanför texten. Tillexempel hur man ser vilket typ av text det är,
om det är en artikel. Att ställa sig utanför texten kan du också göra genom att
jämföra informationen från texten med din omvärdskunskap/dina erfarenheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar